Denizin Ayrışması / Yarılması...

Denizin Ayrışması / Yarılması...

Musa - Firavun mücadelesini anlatan ayetlerin tefsirinde, 

Hazreti Musa'nın Asa'sını Denize vurmasıyla birlikte "Deniz'in/Bahr'ın ikiye bölünmesi" ve ardından Denizin tekrar birleşerek Firavun’un boğulmasına sebep olması şeklinde anlatılan bahis, Kitâbi olarak incelendiğinde, tam olarak ikiye bölünmeden çok bir ayrışmanın anlatıldığı görülecektir.

Buradaki "Deniz/Bahr kavramı, bildiğimiz anlamının dışında, bir topluluğu/bütünlüğü/halkı nitelemek için kullanılmıştır.

Musa'nın müdahelesi ile bu Deniz’in / topluluğun / bütünlüğün infirak edildiği yani dağıldığı / ayrıştığı belirtilmiştir (Ayrışmanın ardından "fırkalara/siyasi cephelere" bölündüğünü belirten "Fırkîn" sözcüğü ayette geçmektedir)

Firavun gücünü/kudretini, kendisine sarsılmaz şekilde bağlı olan ve inanan bu topluluktan alıyordu.

Musa ise bu bağlılığı/inancı yıkacak bir yöntem kullanarak, bu topluluğu/bütünlüğü kuşkuya düşürmüş böylece ayrışan bu topluluklar mevcut iktidarı sorgulamaya başlamışlardır.

Daha önce de ayrışmış olan bu topluluk Firavunun iktidarı için birleşmişti, fakat bu seferki ayrışma ve sonrasındaki birleşme Firavun'u yıkmak için olmuştur, 

Dolayısıyla Deniz'in/toplumun yarılması/ayrışması ve tekrar birleşmesi Firavun'un iktidarını yıkmıştır.

Kitapta bahsi geçen tüm kıssalar, yukarıdaki örneğimizde olduğu gibi "İnsan ve toplum" psikolojisi üzerine tasarlanmış birer sosyal vakayı anlatmaktadırlar.

Bunları çözebilmek için ise allame ya da filozof olmaya gerek yok; sadece bireysel ve toplumsal eğilimleri gözlemlemek yeterlidir.

*

Ahlâk...

Ahlâkı Kur’an'dan mı öğrendiniz, yoksa zaten ahlâklı fıtratta olduğunuz için mi Kuran'ı hak sayıp kabul ettiniz?

.

Cengiz Han Güven, dikGAZETE.com

Musa - Firavun mücadelesini anlatan ayetlerin tefsirinde, 

Hazreti Musa'nın Asa'sını Denize vurmasıyla birlikte "Deniz'in/Bahr'ın ikiye bölünmesi" ve ardından Denizin tekrar birleşerek Firavun’un boğulmasına sebep olması şeklinde anlatılan bahis, Kitâbi olarak incelendiğinde, tam olarak ikiye bölünmeden çok bir ayrışmanın anlatıldığı görülecektir.

Buradaki "Deniz/Bahr kavramı, bildiğimiz anlamının dışında, bir topluluğu/bütünlüğü/halkı nitelemek için kullanılmıştır.

Musa'nın müdahelesi ile bu Deniz’in / topluluğun / bütünlüğün infirak edildiği yani dağıldığı / ayrıştığı belirtilmiştir (Ayrışmanın ardından "fırkalara/siyasi cephelere" bölündüğünü belirten "Fırkîn" sözcüğü ayette geçmektedir)

Firavun gücünü/kudretini, kendisine sarsılmaz şekilde bağlı olan ve inanan bu topluluktan alıyordu.

Musa ise bu bağlılığı/inancı yıkacak bir yöntem kullanarak, bu topluluğu/bütünlüğü kuşkuya düşürmüş böylece ayrışan bu topluluklar mevcut iktidarı sorgulamaya başlamışlardır.

Daha önce de ayrışmış olan bu topluluk Firavunun iktidarı için birleşmişti, fakat bu seferki ayrışma ve sonrasındaki birleşme Firavun'u yıkmak için olmuştur, 

Dolayısıyla Deniz'in/toplumun yarılması/ayrışması ve tekrar birleşmesi Firavun'un iktidarını yıkmıştır.

Kitapta bahsi geçen tüm kıssalar, yukarıdaki örneğimizde olduğu gibi "İnsan ve toplum" psikolojisi üzerine tasarlanmış birer sosyal vakayı anlatmaktadırlar.

Bunları çözebilmek için ise allame ya da filozof olmaya gerek yok; sadece bireysel ve toplumsal eğilimleri gözlemlemek yeterlidir.

*

Ahlâk...

Ahlâkı Kur’an'dan mı öğrendiniz, yoksa zaten ahlâklı fıtratta olduğunuz için mi Kuran'ı hak sayıp kabul ettiniz?

.

Cengiz Han Güven, dikGAZETE.com